Petrom Balintom

04.04.2016 20:57

 

Na Majstrovstvách Slovenska juniorov (MSJ) v squashi vybojoval striebornú medailu. Osemnásťročný Peter Balint zo Starej Ľubovne si druhý marcový víkend splnil jeden zo snov, v ktoré dúfal.

Bojovník s raketou. Srdciar. Inteligentný hráč so zmyslom pre humor a fair play. Aj taký je Peter Balint, človek, ktorý verí, že squash je najzdravší šport na svete, že je to hra džentlmenov. Pozhovárali sme sa s ním.

Ste čerstvý squashový juniorský vicemajster republiky. Aké pocity vo vás rezonujú po MSJ?

„Tento úspech radím na najvyššie priečky. Bol to môj tretí juniorský šampionát v rade, takže som vedel do čoho idem. Stále som v kútiku duše veril, že sa aj ja raz umiestnim, čo sa podarilo. Predsa len, boli to moje posledné MSJ. Mal som motiváciu navyše. Zvlášť, keď nám zrušili juniorské turnaje.“

Za uplynulý rok ste zaznamenali výrazný herný a výkonnostný progres. Kým vlani ste nastupovali v 2. lige v pozícii štvrtého hráča, teraz hrávate 1. ligu na jednotke. Čo je za tým?

„Je pravda, že ma „povýšili“ do áčka. Veľmi si to cením. A na vysvetlenie. Za každý tím nastupujú v lige štyria hráči, ktorí proti sebe súperia na základe rebríčkového postavenia. Jednotka proti jednotke, dvojka s dvojkou atď. Takže ten, kto získa veľa bodov v turnajoch, bude s najväčšou pravdepodobnosťou hrať na pozícii číslo jeden. Fakt, že sa mne podaril takýto skok je náhodný. Musím priznať, že zopár turnajov mi vyšlo a keďže som nemal žiadne odpočty z minulého roka a ostatní áno, akosi som sa vyšvihol. Preto hrám zápasy o dve triedy vyššie. Veľa mi dávajú.“

V rebríčku Slovenskej squashovej asociácie figurujete na 46. priečke ako tretí najlepší zástupca klubu z východu republiky. Myslíte, že je to reálne odzrkadlenie vašej sily? Podľa čoho sa tento rebríček zostavuje?

„Viete, že nad niečím takým som sa nikdy nezamýšľal? Aspoň sa mám čím chváliť (smiech). Teraz vážne. Odzrkadľovanie sily je relatívny pojem. Body sa totiž odpočítavajú na základe výsledkov z minulého roka a daného mesiaca. V praxi to znamená, že keď sa vám podarí turnaj trebárs v januári, dostanete veľa bodov, ale o rok žiaden turnaj v tomto období nie je, vy body neobhájite a prídete o nich. Ale čo sa týka mňa, myslím, že reálne do tej päťdesiatky patrím.“

Spomínané nízke percentuálne zastúpenie hráčov z Východu v prvej päťdesiatke najlepších squashistov SR poukazuje na obrovské rozdiely v kvalite tohto raketového športu medzi jednotlivými regiónmi. Kde tlačí, podľa vás, slovenský squash topánka?

Ak by to bola OLIVER topánka, určite by netlačila (smiech). Takto? Rozhodne v podmienkach, squashových centrách a financiách. Na Západe je taktiež väčšia frekvencia kvalitných hráčov, ktorí si pod svoje krídla zoberú slabších. Po pár rokoch sa zlepšia aj oni. Proste vzájomne sa ťahajú. Ľudia majú väčší záujem, sú lepšie informovaní.“

Minulé leto ste absolvovali herné sústredenie v Nemecku. Skúste porovnať podmienky a zázemie v oboch krajinách.

„Kemp v Drážďanoch mi dal veľmi veľa. Trénovali sme dvojfázovo, nechýbal fitness i ranný beh s rozcvičkou. Keďže sa kemp konal koncom letných prázdnin, do novej sezóny som nabehol v skvelej forme. Podmienky sú neporovnateľné. Zdalo sa mi, že tam všetci vedia, čo squash je. Odnášam si odtiaľ množstvo zážitkov a skúseností, ale i možnosti do budúcna. Veď som dostal ponuku trénovať deti. Využijem ju. Už sa teším, že opäť uvidím Drážďany, zahrám si a dokonca mi za to zaplatia.“

Zmenili ste kouča. Tibora Alexíka vystriedal Kamil Hirka. Čo je vo vašej príprave iné? Ako hodnotíte doterajšiu spoluprácu s Kamilom?

„Tak po prvé. Trénera som nikdy nevymenil, akurát do môjho realizačného tímu pribudol nový člen. Kamil som mnou začal trénovať a ťahať ma k lepšiemu zhruba rok a pol dozadu. Na Tibora, ktorý ma naučil naozaj všetko, však nesmiem zabudnúť. Vďačím mu za veľa.“

Pred dvoma rokmi ste inklinovali k búrlivejším prejavom, dnes na kurte pôsobíte pokojnejšie. Ste bojovník, ktorý sa nevzdáva za žiadneho stavu.

„Moje správanie pripisujem veku a nedostatku skúseností. Bolo to pre mňa niečo nové a dá sa povedať, že som sa hľadal. Chcel som zo seba vydať to najlepšie a keď sa nedarilo, býval som nervózny. Ako som postupne spoznával squash aj z inej strany, našiel som si správnu cestu. Hru si viac užívam a spolieham sa sám na seba. Pre mňa je squash najdžentlmenskejší šport na svete, lebo ste v priamej konfrontácií so súperom. S odstupom času si to uvedomujem ešte väčšmi. Držím sa fair play.“

Kto je vaším športovým vzorom? Vzali ste si príklad k pozitívnej „náprave“ od neho?

„Jednoznačne Ramy Ashour. Egyptský squashista, ktorý si ma získal bláznivým štýlom hry. Je na ňom vidieť obrovský talent, snahu, tvrdú prácu ale tiež rešpekt a zmysel pre férovosť. Zaujalo ma, že trénuje sám. Občas i ja takto chodím na kurt zresetovať hlavu. Nejakým dielom k mojej „náprave“ Ashour prispel. Bolo by vzrušujúce vidieť ho niekedy na vlastné oči.“

Squash v športovej rodine nemá ideálne postavenie. Viackrát sa napríklad neúspešne snažil zaradiť do olympijského zoznamu. Kedy sa ľady pohnú? Čo pre to treba urobiť?

„Podľa mňa sú to spojené nádoby. Ak by sa squash prebojoval na Olympijské hry, hneď by sa dostal ľudom do povedomia, čím by sa zároveň zatraktívnil. Sám odporúčam squash všetkým vyskúšať. Podľa magazínu Forbes je to najzdravší šport na svete. Takže neváhajte, príďte do najbližšieho centra, skúste to a šírte, že squash je super.“

Peter, takže, (raz) veľa šťastia na Olympiáde?!

„Pomaly. Moja ambícia je hlavne zlepšovať sa a byť spokojný s vlastnou hrou. Ak sa dostanem na vysokú školu do väčšieho mesta, veľmi rád by som squashu venoval viac času. Plánujem turnaje, neskôr možno dobré umiestnenie na mužských MSR. A potom? Pokojne aj na spomínanej olympiáde. Naozaj sa tomu nebránim (úsmev).

 

KTO JE PETER BALINT

Narodil sa 24. januára 1998 v Starej Ľubovni. Je slovenský squashový reprezentant, juniorský vicemajster republiky. Oblieka dres ŠRC Baldi Stará Ľubovňa. Hráva 1. ligu a mužské turnaje doma či v zahraničí. Trénuje trikrát až štyrikrát do týždňa pod odborným dohľadom Tibora Alexíka a Kamila Hirku. Má bronz z trnavského Slovak Junior Open (európske kolo juniorov v squashi). Študent tretieho ročníka Ľubovnianskeho gymnázia Terézie Vansovej miluje šport. Od aktuálnej sezóny ho sponzoruje firma OLIVER.

 

Interview doplnené o fotografiu vyšlo v týždenníku Noviny Spiša, 29. 03. 2016. V novinových stánkoch v predaji do 04. 04. 2016 (vrátane).