Lilian Slušnou

15.02.2016 21:00

 

Má desať rokov a budúcnosť pred sebou. Lilian Slušná z Lučivnej je jednou zo štyroch registrovaných plavkýň klubu Active Swim Svit.

Hoci to spočiatku vyzeralo, že sa pre vodu nenarodila, vôľa, skromnosť a poctivý tréning spravili z Lilian Slušnej vychádzajúcu hviezdičku podtatranského plávania. Dnes atakuje stupne víťazov na každých pretekoch, kde štartuje.

Lilian, začnime poporiadku. Prezraď nám, kto ťa do plaveckého bazéna priviedol. Mala si vzor v rodičoch?

„Moji rodičia neboli plavci. Plávaniu, aj to len rekreačnému, sa začali venovať iba nedávno. Pracujú v oblasti hotelierstva a gastronómie. K športu však majú obaja veľmi blízko. Mamka bola vynikajúca gymnastka. Takže, i ja som sa v minulosti venovala gymnastike.“

Kedy si sa zoznámila s plávaním?

„K plávaniu som sa po prvý raz dostala v materskej škole, keď som mala päť rokov. Na presné začiatky si poriadne nepamätám. Začínala som v plaveckej škole, kde ma prihlásila mamka. Plavecká škola znamená, že sa tam deti učia plávať, trénujú, ale na preteky ešte nechodia.“

Ako sa ti v plaveckej škole darilo?

„Zo všetkých detí som bola najhoršia. Ostatní však s plávaním skončili, ja jediná som ostala.“

Čo tvoji tréneri? Pod koho taktovkou sa pripravuješ?

„Od začiatku až do dnešných dní ma trénuje Rastislav Kaňuk, bývalý slovenský reprezentant v plávaní a účastník majstrovstiev sveta.“

Odkedy sa zúčastňuješ plaveckých pretekov? Boli tvoje prvé súťažné metre ťažké?

„Pretekov sa zúčastňujem od mojich ôsmich rokov. Práveže neboli, hneď mi to šlo.“

Na jeseň minulého roku si dosiahla celý rad úspechov. Ktoré sú pre teba najcennejšie?

„V novembri na Majstrovstvách Slovenska v Spišskej Novej Vsi som získala jedno prvé, tri druhé a jedno siedme miesto (pozn.: zlatá - 100 m voľný spôsob, strieborná - 50 m voľný spôsob, 200 m voľný spôsob, 400 m voľný spôsob, 7. miesto - 100 m znak).“

Merala si si niekedy sily so zahraničnými plavcami?

„Začiatkom októbra minulého roka som v Poprade štartovala na Pohári olympijských nádejí. Okrem Slovákov z pätnástich klubov tam súťažili pretekári z Poľska, Maďarska či Ukrajiny. Plávala som 50 m, 100 m a 200 m kraul, 50 m a 100 m motýlik a 50 m znak. Podarilo sa mi získať štyri zlaté, jednu striebornú a jednu bronzovú medailu.“

To je fantastická vizitka! Čo štart to placka... V príprave pravdepodobne poctivo pracuješ.

„Tak napríklad teraz chodím štyrikrát do týždňa na bežky. Na Štrbské Pleso alebo do Mengusoviec. A tri dni v týždni sa venujem plávaniu, pričom jeden plavecký tréning trvá 1,5 až 2 hodiny.“

Pretavíš tieto objemy do nasledujúcej sezóny? Kam pôjdeš súťažiť?

„Chcela by som absolvovať Putovný pohár v Spišskej Novej Vsi a Letné majstrovstvá SR v Čilistove pri Šamoríne.“

Čo odkážeš tým, ktorí by radi tvoje úspechy napodobnili?

„Odkazujem všetkým, že nič nie je nemožné. Treba začať športovať, vydržať trénovať a určite to pôjde.“

 

KTO JE LILIAN SLUŠNÁ

Narodila sa 27. októbra 2005 v Poprade. Je vychádzajúca hviezdička podtatranského plávania. Z minuloročných Majstrovstiev Slovenska priniesla štyri medaily, jednu zlatú a tri strieborné. Začiatkom októbra 2015 štartovala na Pohári olympijských nádejí. V kvalitnej medzinárodnej konkurencii vylovila z popradského 50 m bazéna šesť cenných kovov: 4-krát zlato, 1-krát striebro, 1-krát bronz. Trénuje pod taktovkou bývalého slovenského reprezentanta Rastislava Kaňuka v klube Active Swim Svit. Jej obľúbené plavecké disciplíny sú 50 m a 100 m kraul (osobné rekordy 32,90 s. resp. 1:13,64 min.; oba v krátkom bazéne).

 

POVEDALI O LILIAN

Martina Špirková - triedna učiteľka 4. B na ZŠ Mierová vo Svite

„Lilian je v každom smere v pohode. Vyučovacie predmety zvláda bez problémov, doteraz si poradila so všetkými situáciami. Jednoducho, Lilian je multifunkčná.“

 

Interview doplnené o fotografiu vyšlo v týždenníku Noviny Spiša, 8. 2. 2016. V novinových stánkoch v predaji do 15. 2. 2016 (vrátane).