Maximiliánom Pajpachom

06.08.2014 09:37

 

Júnový draft do NHL, to bola pre slovenský hokej opäť bieda. Z našich mladých hokejistov zaujal len brankár Maximilán Pajpach (1996), po ktorom siahol klub Colorado Avalanche. Nádejný gólman už tretí týždeň trénuje vo Fínsku s juniorským tímom Tappary Tampere, kde bude najbližšie dva roky chytať. Porozprávali sme sa s ním o tom ako vyzerá jeho príprava, kam smeruje svoje ciele, a čo ho hokejovo na krajine tisícich jazier zaujalo.

„So spoluhráčmi v podstate zaberám iba druhý týždeň, keďže predtým som bol na ľade sám. Chalani si vtedy ešte užívali voľno,“ začal svoje rozprávanie.

Súvisí skorší štart do prípravy s vašim zranením kolena, ktoré ste utrpeli vlani v decembri?

„Aj áno. Ostatne, hneď po mojom prvom príchode do Fínska v júni, kvôli letnej zaberačke na suchu, som absolvoval rôzne testy. Tie ukázali, že budem musieť zlepšiť hlavne kondíciu.“

Takže ste do Tampere cestovali dobrovoľne o nejaký čas skôr?

„Iniciatíva vychádzala i zo strany klubu. S touto možnosťou ma oslovil tréner brankárov. Ja som súhlasil.“

V čom bol pre vás ten týždeň užitočný?

„Išlo predovšetkým o vyjasnenie si spolupráce. Tréner povedal čo odo mňa očakáva, na čo sa mám zamerať. Rozoberali sme spolu videá zo zápasov, techniky tréningov. A dostal som komplet novú výstroj. Niekomu sa môže zdať, že ide o maličkosti, no v skutočnosti sú to pre brankára veľmi dôležité detaily.“

Aké iné benefity vám Tappara ponúkla?

„Byt. Okrem toho som v opatere rôznych kondičných trénerov, fyzioterapeutov, či už spomínaného trénera brankárov. Ten predstavuje zároveň asi najväčší rozdiel, keď to porovnám s podmienkami na Slovensku.“

O fínskej brankárskej škole pochybovať netreba, na druhej strane, máme na Slovensku kvalitatívne slabších trénerov?

„Nesúhlasím. Aj doma sú dobrí. Problémom je, že zatiaľ čo u nás vedie celé mužstvo jeden, vo Fínsku má každá veková kategória vlastného. Summa summarum to tu vychádza, že kouč gólmanov má na starosti troch zverencov.“

Myslíte si, že práve toto robí zo Suomi hokejovo úspešnú krajinu?

„Ťažko sa môžem objektívne vyjadriť po takom krátkom čase. Zvlášť, keď tréningový proces je podobný tomu, na aký som bol zvyknutý. Neovisla mi sánka, že by som niečo také v živote nevidel.“

To vás nezaujalo nič na fínskom hokeji?

„Ba naopak. Fínsky hokejisti sú úplne inde ako Slováci. V mentalite. Tu sa nehrá na vety typu – keď nemusíš, nejdeš. Jednoducho jazdia hore dole. A počas tréningových jednotiek sa robí to, čo kouč povie. Aj keby ten odišiel do kabíny.“

Kto trénuje v Tappare tvrdšie, brankári alebo hráči z poľa?

Asi fifty-fifty. Hoci jedno je isté, ako brankári trávime na štadióne viac času.

Po náročnom programe dobre padne masáž, prípadne typická fínska sauna. Stihli ste už podobné procedúry absolvovať?

„Tak napríklad na masáž nepôjdem určite najbližšie dva roky. To sa radšej pováľam po zemi a hodím sa o stenu (smiech).“

Prečo? Nejaké nepríjemne skúsenosti?

„Nie, vážne. Najprv by som sa totiž musel naučiť fínčinu, aby som mohol s masérom komunikovať...“

Vráťme sa späť k hokeju. Čo od vás očakáva vedenie Tappary do najbližšej sezóny?

„V prvom rade musím povedať, že ide o veľmi bohatý a vo Fínsku populárny klub. Môžu si dovoliť podpísať prakticky hocikoho. Mne povedali, že vo mne vidia potenciál. Zmluvu mám napríklad postavenú na dva plus jeden rok. S tým, že ten rok je opcia. Teda v treťom roku môjho pôsobenia v klube by ma už radi videli ako stabilnú súčasť A-mužstva.“

Aká to bude cesta?

„Možno dlhá, a presne preto sa snažím sústrediť na každý detail. Prípravu beriem zodpovedne, s cieľom úspešne sa v novom prostredí adaptovať. Ovocie úspechu pozbieram len po tvrdej práci.“

V tohtoročnom drafte si vás ako vôbec jediného Slováka vybralo Colorado Avalanche. Nemyslíte tak trochu i na možnosť zahrať si raz v najprestížnejšej hokejovej lige sveta?

„Môj cieľ je NHL, je to sen, kvôli ktorému hrám hokej. Len tak sa ho nevzdám, určite za ním pôjdem. Ale ono, aj cesta môže byť cieľ. A na tej ceste momentálne bojujem v drese Tappary.“

Držíme palce Max!

„Ďakujem veľmi pekne.“

 

MAXIMILIÁN PAJPACH

narodený 4. januára 1996 v Poprade; 185 cm/94 kg

slovenský hokejový reprezentant, brankár tímu Tappara Tampere

lapačku drží v ľavej ruke

draftovaný klubom NHL Colorado Avalanche zo 174. miesta v 6. kole (rok 2014)

doterajšie pôsobiská: HK Poprad – extraliga dorastu a juniorov; SR „18“ – 1. hokejová liga; HK VSR SR 20 – Tipsport extraliga

 

Tappara Tampere

klub pôsobí v najvyššej fínskej súťaži SM-liige

domáce zápasy hráva na štadióne Tampereen jäähalli (kapacita 7595 miest)

15-krát vyhral titul, posledné dva ročníky sa dostal do finále play-off

„Tappara“ znamená po fínsky bojová sekera

klubové farby sú modrá, oranžová a biela

slávni hráči minulosti: Teppo Numminen, Pekka Marjamäki, Janne Ojanen, Ville Nieminen, Timo Jutila, Aleksander Barkov

 

Interview doplnené fotografiami vyšlo v stredu 6.8.2014 v denníku Šport, ktorému týmto ďakujem za poskytnutý priestor.

Akutálne vydanie si môžete zakúpiť ešte dnes v novinových stánkoch.

 

mladý básnik