Pavlom Svitanom

17.09.2016 10:25

 

Tesne pred štartom tretieho ročníka Svetového pohára v ľadovom hokeji, ktorý obstarajú dnes (sobota 17. 9. 2016) o 21:30 SEČ. reprezentácie USA a Európy, ocenil Český sväz ledního hokeja pamätníkov finále premiérového Kanadského pohára. Od historického zisku strieborných medailí „zlatých“ československých chlapcov, v roku 1976 vybojovali tiež zlato na MS v Katoviciach a striebro na ZOH v Innsbrucku, uplynulo štyridsať rokov. Medzi laureátmi bol i rodák z Popradu Pavol Svitana.

Spoločne s kamarátom Vladimírom Šándrikom ste jediní dvaja Slováci, ktorí cestovali do Prahy pri príležitosti okrúhleho výročia spomienky na Kanadský pohár 1976 (pozn. Marián a Peter Šťastný sa z akcie ospravedlnili, Vlado Dzurilla nežije). Ako vyzeral váš program v stovežatej?

„Najprv sme sa zvítali s predsedom zväzu pánom Králom v O2 Aréne. Pred vstupom do Siene slávy prebiehala autogramiáda, zišli sa zberatelia podpisov, fotiek. Dostali sme pamätné dresy, absolvovali fotografovanie, zhliadli fragmenty zo všetkých vrcholných podujatí spomínanej sezóny. Následne sme vystúpili na ľad pred prípravným zápasom Česko - Rusko. Potom nás usadili do lóže a stretnutie sme si pozreli. Na záver nás čakal raut. Všetko bolo perfektne zorganizované. Bola to česť tam byť.“

Spomenuli si na vás funkcionári SZĽH? Prišli prípadne do Prahy?

„V Prahe neboli a ani nám negratulovali. Stretol som sa však s vtedajším reprezentačným trénerom Jánom Starším. Videl som tiež Jožka Golonku.“

Ozdobou vašej kariéry je Kanadský pohár i ZOH v Innsbrucku. Aké spomienky sa vám po čase na oba turnaje vybavujú?

„Zimná olympiáda bola mojím vrcholom. Je to najväčší úspech, ktorý som dosiahol. Pamätám si, že pred posledným zápasom olympiády proti Sovietom sme ešte živili nádej na zlato. Môj konkurent z brány Crha sa vtedy zranil a Holeček dostal virózu. Spravil som chybu, že som sa netlačil viac do brány. Pritom v stretnutiach so Sovietmi som mal dobré štatistiky. Na Kanadský pohár som ako tretí brankár necestoval, medailu ale mám. Takže to je špecifické.“

Mnohí odborníci sa zhodujú, že v reprezentácii sa vám nepodarilo etablovať pre vysokú konkurenciu na brankárskom poste.

„Mal som smolu, že som chytal s Holečkom , Dzurillom, Crhom, neskôr Králikom. Navyše z Košíc do Prahy to bolo ďaleko. Museli ste byť o triedu lepší ako brankári, ktorí pôsobili tam. Navyše, niektorí boli protežovaní. Mal som veľmi ťažkú pozíciu.“

Na druhej strane, s československou reprezentáciou ste začiatkom roku 1979 vycestovali do Spojených štátov amerických a Kanady, kde ste zohrali minisériu šiestich duelov proti celkom z ligy WHA (World Hockey Association).

„To bolo niečo! Nastúpili sme proti Edmontonu Oilers, Winnipegu Jets či Quebecu Nordiques, neskorším klubom NHL. V zápasoch sme sa striedali s Crhom. Chytal som proti Gretzkemu, synom Gordieho Howea alebo Bobby Hullovi. S Winnipegom sme dokonca uhrali remízu 3:3, o ktorú som sa pričinil.“

Prelaďme na tému Svetového pohára. Videli ste stretnutie Čechov s Rusmi, aký hokej to bol? Máme sa v Toronte počas najsledovanejšieho turnaja posledného obdobia na čo tešiť?

„Zápas Čechov s Rusmi bol priemerný. Povedal by som, že oba mužstvá hrali tak na päťdesiat až sedemdesiat percent. Rusi mali viac z hry, no nakoniec prehrali. Páčil sa mi ale Neuvirth, ktorý Čechov viackrát podržal. S ním v bráne budú Česi silní.“

Môžu nebodaj zasadnúť na hokejový Olymp a na turnaji triumfovať?

„Český hokej má svoje parametre. Hráči vedia predvídať, sú chytrí v kľúčových momentoch. Myslím si, že v konečnom účtovaní sú schopní prekvapiť.“

Čo hovoríte na pozliepaný tím Európy, v ktorom sa predstaví i sexteto hokejistov spod Tatier?

„Mrzí ma, že na Svetový pohár nevyšleme vlastný tím. Ale nečudujme sa.“

Kde teda hľadať, podľa vás, príčiny, že hokejisti s dvojkrížom na prsiach v Kanade štartovať nebudú?

„Najväčšia chyba je, že sme prestali pracovať s mládežou. Posledných desať rokov sme zabudli na to, že niekedy nám dobrých hokejistov vychovali športové triedy na školách. Tí chlapci potom hrávali v NHL. Dnes si niektorí mladí myslia, že NHL budú hrať hneď. Ibaže akoby sme preskočili fakt, že najprv by mali preraziť v našej lige. A potom, jasné, dnes je tých možností viac. Hokej je pre bohatých, pričom veľa tých, čo tie peniaze aj majú, hrajú z donútenia.“

Ešteže kvalita gólmanov si to zatiaľ neodniesla. Jaro Halák s najväčšou pravdepodobnosťou odchytá Svetový pohár na poste jednotky európskeho výberu.

„Áno, brankárov máme dobrých. Pre mňa je tým najlepším stále dnes už nebohý Vlado Dzurilla. Na turnaji budem, samozrejme, všetkých gólmanov podrobne sledovať.“

 

KTO JE PAVOL SVITANA

Narodený 2. septembra 1948 v Matejovciach, Poprad.

Post: brankár.

Hrával za LVS Poprad (1963 - 67), Motor České Budějovice (1967/68), Dukla Jihlava (1968/69), VSŽ Košice (1969 - 80), PS Poprad 1980 - 83 a 1985.

V ligovej súťaži odchytal 12 sezón a 328 stretnutí, s Duklou Jihlava je majstrom ČSSR (1967/68).

Držiteľ striebornej medaily zo ZOH v Innsbrucku 1976 a striebornej medaily z Kanadského pohára v tom istom roku obliekol reprezentačný dres trikrát (v rámci turné za „veľkou mlákou“ v sezóne 1978/79 - 1 remíza, dve prehry).

Po skončení kariéry trénoval mladých brankárov. Momentálne učí elementárne korčuľovanie materských škôl v Poprade.